Tänk vad mycket
tid man lägger på att tänka, på sitt jobb, före, under och efter…hela tiden,
det går bara runt runt. Sen händer det – du blir sjuk och helt plötsligt blir
tiden jättekonstig. Den både finns och inte finns. Allt det jag skulle hinna
göra med eleverna, alla mål vi skulle komma närmare, allt kul vi skulle göra…försvinner
och kvar blir jag med mina tankar…hemma. Lärarstudenter och kollegor tar över
rodret och gör det alldeles utmärkt. I fredags kom det både bilder och text på
sms, för att visa mig vad de gjorde…utan mig. De hade jättekul och gjorde massa
bra saker …utan mig! Hurra! Med detta vill jag inte alls säga att jag tror att
jag är oumbärlig, inte på något sätt! Men, att släppa kontrollen, styrspakarna
kalla det vad du vill, är viktigt att göra ibland. Av olika grunder.
Tiden jag fick
istället kan ägnas åt reflektion, planering framåt, läsa ikapp artiklar man
favoritmarkerat på twitter, facebook och andra ställen.
Det är ju ett av
mina #digiskol-mål, att reflektera och skriva ner mina tankar om lärande. Mitt
andra mål var ju att börja flippa mer….och det känns mer och mer som om jag
sätter det som ett tredje mål i så fall. Hänger med några kompisar på deras
mål: formativ bedömning, som jag tycker är oerhört spännande. I den etta jag
har nu så har vi jobbat en hel del med den formativa bedömningen tillsammans
med 2 blivande lärarkollegor. De två tjejerna går lärarutbildningen nu efter
att ha gått förskollärarutbildningen och de har inte talat så mycket om bedömning
för lärande och formativ bedömning. Galet!
Vid varje
planering söker vi i syftestexten för varje aktuellt område, skriver varför vi
ska jobba med det aktuella området och vad som ska bedömas.
Varje fokuslektion
startas med en förklaring till varför, vad och hur vi ska göra samt vad vi tittar extra på. Min erfarenhet är att, genom att berätta, återkoppla och utvärdera
arbetspassen, fler elever fokuserar mer på sin uppgift och gör den på bästa
sätt utifrån sina förmågor just där och då. Fler elever stannar kvar längre vid
sin uppgift, där jag upplever att barn i mina tidigare klasser gjort sitt bästa
för att visa fröken, och få beröm. Att pliktbarnen alltid gjorde det lilla
extra och lustbarnen, bara det som var intressant för dem…och sedan ville börja
göra något helt annat – som föll dem in.
Viktigt är att
inte göra detta till något tungt och tråkigt, utan att väva in leken och det
lustfyllda i det hela. Viktigt att även de ”duktiga” barnen som alltid
presterar, kan känna sig är nöjda när du gjort vad som krävts, och att även de
kan få lov att mysrita eller läsa om de gjort färdigt sin uppgift enligt agendan…
Jag filosoferar
vidare i ett annat inlägg…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar