Har svårt att sitta still – eller lär sig i rörelse.
Springer på kurser – eller är nyfiken och vetgirig.
Lägger sig i och är ettrig – eller entusiastisk och engagerad.
Dominant och bestämmande – eller ledare och initiativtagare.
Springer på kurser – eller är nyfiken och vetgirig.
Lägger sig i och är ettrig – eller entusiastisk och engagerad.
Dominant och bestämmande – eller ledare och initiativtagare.
Det beror på hur man ser på saken, både sig själv och andra. Begreppet omformulering inom psykologi är mycket intressant. När vi omformulerar från negativa till positiva ord dyker det upp nya möjligheter.
Det gäller för läraren att förstå att problemet inte är att pojken inte lär sig, utan att pojken lär sig i rörelse. Det betyder inte att det är lätt att ordna engagerande, motiverade aktiviteter där eleven kan röra på sig och vara aktiv, men det ger andra öppningar än att tänka sig att han måste sitta still, måste anpassa sig och måste lära sig på samma sätt som alla andra.
”Systemet” belönar likhet samtidigt som vi pratar om inkludering, respekt och olika lärstilar. Olikhet är svårare att hantera än likhet men en fundamental grund i vår demokrati är respekt och hänsyn till olikhet så att var och en kan utnyttja sina styrkor och sin potential.
Så olika vi är!
Hur skapar vi system i hemmet, i skolan och i samhället som respekterar och till och med uppmuntrar olikhet?
Hur skapar vi system i hemmet, i skolan och i samhället som respekterar och till och med uppmuntrar olikhet?
– John Steinberg, www.steinberg.se
Lucka 1 av 24 i #skolvårens julkalender för 2015 på temat Dela som du lär. Tanken med årets julkalender är att leverera 24 konkreta ”det här kan jag göra nu” tips från 24 #skolvårare, för att göra skolan/lärandet/undervisningen bättre. Så följ årets julkalender från #skolvåren och få dig till dels sånt som görs ute i landet, med önskad effekt, som gör skillnad, och som kanske kan inspirera dig att våga testa ett nytt grepp!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar