lördag 18 januari 2014

Att rätta eller inte rätta!? Varför inte göra så här....

Lånat av lappkullan.moobis.se @lappkullan

Rätta böcker - leta efter förmågor...


RÄTTA BÖCKER – LETA EFTER RÄTT!


Mina elever har längtat efter en ”svenskabok”. Jag har inte haft någon på väldigt länge, men i slutet av förra terminen fick de en som de genast slängde sig över.Vi jobbar i den när jag till exempel vill jobba enskilt med en eller fler elever och de övriga behöver kunna jobba självständigt en stund (de frågar varandra, när någon behöver hjälp). Idag tog jag hem böckerna för ”rättning”. Fast jag gillar inte detta med rätt-fel utan tror ju på att lyfta fram det eleverna kan (det är Anne-Marie Körling som har inspirerat mig i detta tänkesätt). Så jag tog på mig mina ”letarättglasögon”och skrev upp allt det jag såg att eleven kan och har lärt sig, så här långt. Mina ”letafelglasögon” har jag gömt undan på obestämd tid…
20140117-201125.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar