lördag 18 april 2015

Vandrar längs memorylane...hittar "hur långt är ett äppleskal?" #blogg100 49/100

Detta härliga mattearbete gjorde vi för ca ett år sedan...måste ta mig samman att göra lite fler roliga och lärorika saker med dessa guldklimpar och lägga upp så att memorylane kan fortsätta flera år framåt=)

”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, metoder, modeller och resultat. ”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang. Eleverna ska genom undervisningen också ges möjlighet att utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang.” Detta står att läsa i kursplanen för matematik.
Idag fick barnen jobba med ett rikt problem, dvs ett problem som går att angripa på ett otal olika sätt och där den kommunikativa förmågan tränas. Eleverna får möjlighet att ta sig an uppgiften med öppna sinnen och olika förutsättningar och förkunskaper.
Frågan de fick var: Hur långt är ett äppelskal? Hur kan vi ta reda på det?
I våra mattegeni-grupper fick de ett äpple och uppmaningen att de i tur och ordning berätta vad de trodde och varför för att sedan resonera över rimligheten och komma fram till en av lösningsförslagen att dela med sig till hela klassen.
Vilka underbara tankar som flödade i lokalen, många olika förslag kom och som ni ser på bilderna här nedan ser ni några av dem.

20140321-184422.jpg
20140321-184442.jpg
20140321-184454.jpg
20140321-184523.jpg


Men hur ska vi komma fram till svaret då? Jo, en av grupperna sa, att man kan ju inte riktigt veta förrän man skalar äpplet!!1 Vilken tur att fröken tagit med sig något att skala med…

20140321-185646.jpg
Intresset för denna äppelskalarmaskin var stort – tur att vi hade många äpplen…nästa stora fråga är…”Hur i hela friden fungerar denna maskin?”
20140321-185721.jpg
20140321-185756.jpg

Nu kunde vi ju mäta vårt äpples skal…och då blev det ju ett helt annat svar. Barnens första hypoteser om hur långt deras äppelskal var fick nu analyseras och jämföras med det resultat de kunde avläsa mha mätredskap.
20140321-185807.jpg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar