fredag 17 april 2015

Ljuva minnen av fantastiska lärtillfällen med bästa barnen...#blogg100 48/100

Satt en stund och gick igenom klassbloggen och hamnade på vårt härliga arbete med myror som vi startade i början av klass 1. Jag vill dela med mig av detta arbete för att visa vilken enorm kapacitet och kunskap små barn besitter när vi ger dem möjlighet. Njuter och läser vidare....

Idag startade vi vårt temaarbete om djur, livscykler och näringskedjor. Barnen  tittade underligt på mig när jag berättade att de skulle rita en myra så noggrant som möjligt, med så många detaljer som möjligt och att de inte fick titta på någon bild, utan att de skulle hämta sin kunskap om hur myror ser ut, inifrån sitt minne. Tänk så många myror de har sett i sitt liv!
Väluppfostrade som barnen är satte de igång…och det dröjde inte länge förrän följande frågor hördes runt om i klassrummet: ”Hur många ben har en myra nu igen?”, ”Visst har myror olika färg?”, ”Var sitter benen fast någonstans?”…ett ljuvligt sorl för en lärare, för just i detta nu ”vetenskapade” våra elever…de ställde adekvata frågor för att bringa ordning i det som för dem var en myra. Efter ett tag blev allt fler barn klara med sin bilduppgift och nu kunde jag se myror med drottningkronor med vackra diamanter, namnskyltar till myrorna samt glada munnar hos myrorna. Lika väl som det var massor av glada och stolta barn som hade ritat en myra som faktiskt såg riktigt fina ut! Och det var de …verkligen!
Just som vi var som mest igång var det dags att lufta oss och röra lite på våra kroppar…så barnen gick ut på rast med uppdraget att hålla ögonen öppna och se om de kunde spåra upp någon myra och ta en ordentlig titt på den…vad gör den? Åt vilket håll går den? osv
När vi ringde in mötte barnen en klart uppförstorade bild av en myra…..”Va! Är det sååå den ser ut?!”….”Titta, den har klor! det är nog för att den ska kunna klättra uppför väggar och träd….!”
Nu tog vi på oss förstoringsglasen och tittade på likheter och skillnader på den uppförstorade myran och våra egna teckningar….oj, så mycket ord vi pratade om: huvud, mellankropp, bakkropp….vi provade att gå i klassrummet med stela knän…vilken tur att även myror har leder och ”knän”=) osv
Nu blev det dags att rita en myra igen….febrilt arbetande, diskuterande och resonerande följde och resultatet blev än mer fantastiskt. en pojke sa att han aldrig trodde att han kunder rita så bra myror!!! Men visst kunde du!
Här nedan ser ni 6 bilder. Bild 1-3-5 är förebilder och bild 2-4-6 är efter bilder…
Prova själva om ni kan!

20130829-194615.jpg

20130829-194621.jpg

20130829-194627.jpg

20130829-194634.jpg

20130829-194640.jpg
20130829-194648.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar