fredag 27 mars 2015

Dagens 3 #blogg100 27/100

Sätter mig tillrätta i soffan, tänder ljus och reflekterar över den nöjdhet som jag och även eleverna känner över våra mysiga morgnar under vardagarna.
Jag har under några år läst om, sett inlägg och lurat på ett arbetssystem som används bla i USA, kallat "Daily five" där varje dag ser likadan ut (del av dag) och att fem olika moment tränas. Det kan vara Word work, read to someone, listen to a book, spelling etc och jag har översatt det under året till dagens tre där vi övat läsning, färdighetstränat matte och tex format bokstäver.

Olika förutsättningar har krävt att vi ändrat, provat oss fram och vi har nu kommit fram till ett välfungerande (just nu;) upplägg.

Då vi har flertalet elever som har så roligt ute på rasten att de ibland såsar sig in till lektionen drar vi igång "Grej of the day" ganska kvickt och plötsligt är det fler barn som sitter redo på sina platser med Morgon Mappen framför sig. Grej of the day startar, sedan ritar och skriver barnen i sin grej of the day-bok nu relativt självständigt då momentet tränats in under en tid. Jag tar möjligheten att sätta mig med fyra barn som på olika sätt behöver stödet av mig och varandra. Dessa stunder är guld värda och barnen vet sinsemellan exakt vad var och en behöver träna och de peppar varandra och gläds av varandras framsteg. Det som tidigare tog 30 minuter att genomföra är nu nere på 20 minuter. 

Då plingar jag i lilla mässingklockan och grej-böckerna läggs ihop och läseboken öppnas och lugnet lägger sig på nytt. Ibland ett fnissande från någon som läser nåt kul, en kraftig inandning från den som läser något läskigt, då alla barn läser olika böcker utefter intresse och läsfärdighet.

Jag smyger iväg med några barn och vi sätter oss tätt tillsammans och läser i grupp eller var för sig. Glädjen som sprids i ansiktet när eleven nu läser böcker med flera meningar på varje sida, som nyss läste böcker med en mening/sida är äkta och i dessa ögonblick ryser min själ av ett sådant välbehag att jag har svårt att hitta nåt annat som kan toppa min arbetsuppgift just då!

När 20 minuter har gått klingar klockan och mattejobbet tas fram, och nu fokuserar vi på färdighetsträning där varje barn har sin uppgift och vet vad de ska göra.

Efter denna underbara morgon ska det spritta i benen av lust att gå ut och leka, gunga, spela kula, hoppa hopprep eller spela boll.

Vilket flow vi är i just nu! Väldigt roligt är det också att höra att barnen själva tar upp dessa morgnar som något de vill berätta om med stolthet för sina föräldrar på veckans närmare 20 utvecklingssamtal;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar