onsdag 29 april 2015

Förenkla för dig själv och dina elever... med google formulär #blogg100 57/100

I läxdebatten florerar det mängder av åsikter för och emot och jag har väl de senaste fem åren alltmer hamnat mer åt den läxfria skolan då jag ser hur oerhört olika det slår för olika barn. Jag har själv, som mamma till ett barn med andra funktionsUPPsättningar fått känna på den oerhört syrliga smaken av läxa för läxans skull och sällan har jag väl sett hur negativ det påverkar självförtroendet hos mitt barn. Att bara få träna på sådan som är svårt - HUR KUL ÄR DET?!
Ja, jag hör er säga...men man måste inte ha kul i skolan hela tiden, det är viktigt att barn lär sig hur det blir längre fram i livet...vilken motivationshöjare!? Samma svar som på frågan VARFÖR? - DÄRFÖR!

Vilket jobb innehåller bara tråkiga uppgifter? Varför har man då det jobbet? Hur kan jag påverka mina arbetsuppgifter?

Jag är övertygad om att de färdigheter som behöver nötas in kan göras på andra sätt än på kvällen med kvällströtta barn som varit på skola/fritids i många timmar och trötta föräldrar. På vår skola har vi många barn som VILL och väljer att jobba mer och träna på både svåra och lättare saker på veckans "studiehjälps-tid". Vi jobbar även med intensivperioder i både läsning och matematik samt har pass där barnen övar på just sina mål som satts tillsammans på utvecklingssamtalen.Och INGEN har något emot att träna extra om det är en app eller ett spel på datorn...snarare tvärtom...så det gör många barn av sig själva hemmavid.

Jag vill främja läslust, att läsa är en förmåga som vi alla behöver utveckla och berika, för att kunna ta del av vårt samhälle och allt vad det innebär. MEN, det betyder inte att en sorts litteratur är bättre eller sämre, inte att det ska tränas på, för eleven, ointressanta innehåll utan här ska vi bygga in lust! För lusten kommer, och lusten för det skrivna ordet kommer även för de elever som kämpar på med avkodning mm. Där finns fantastiska ljudböcker, via en app, inläsningstjänst, mp3-filer...you name it....nu är det en fantastisk tid för att kunna ta del av det skrivna ordet med hjälp av flera sinnen, ett multimodalt läsande.

Mina elever har ingen gemensam läsläxa, vi jobbar självklart med texter gemensamt men läsläxan, den viktiga färdighetsträningen som leder till lustläsning sker med böcker som barnet själv vill läsa. Vi stimulerar till olika genrer, vi tränar oss på olika texttyper så det är inte ofta ett barn läser en och samma typ av bok under hela läsåret, inte alls. Boktipsen kommer från barnen själva och det är en fantastisk källa. För barnen - av barnen!

Nedan får ni se hur jag organiserar "kontrollen" av att läxan görs:

här ser läsläxan, det sk "hemuppdraget" ut (klicka på länken så kommer du till en bättre översikt)



En av de fiffigaste sakerna med google formulär är att jag får en sammanställning av alla elevers svar i en "excel-fil" fast via google då. Där kan jag markera de olika kolumnerna, klippa ut den kolumn jag vill fokusera på, än så länge är det svaren på uppgiften om de tre väl valda meningarna från böckerna som vi jobbat med.

Jag klipper ut dem och sätter mig och läser upp flertalet av elevernas "meningar" och läser då med stor inlevelse och skratten blir många. Även ledsna meningar och meningar som uttrycker något vackert läses upp. Det blir en bukett av olika texttyper varje gång.
Barnen får gissa vad det kan vara för en bok och "författaren" till meningarna får visa färg. Detta uppskattas mycket och har vi på tok för lite tid att läsa allas meningar är det sura miner och barnen påminner mig under veckan när vi ska få höra resten av meningarna=)

Och föräldrarna är nöjda, inget papper glöms kvar i skolan eller hemma, det finns att hämta på klassbloggen för alla att gå in och jobba.
En win-win situation, tycker jag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar