Ännu en gång har
jag fått känna på kraften- den kraft som så oerhört ljuvligt drar igång mig och
mina tankar till höjder jag inte trodde att jag skulle få vara med om. Två fantastiska dagar i Malmö på #afkMalmö där 120 skolintresserade människor från olika håll i Sverige samlades. (Afk = away from keyboard) Ska verkligen påpeka att vi inte bara är lärare som intresserar sig för skolutveckling, nej vi är både vårdnadshavare, skolledare, skolpolitiker, näringsutvecklare, författare, journalister och företagsledare för att bara nämna några. Detta ger ett ofattbart djup i den annars så medialt tunna bilden av svensk skola idag.
Vem är
jag att tänka, tro och tycka om skolutveckling? Hur kan jag förändras och vara
med att förändra en så pass djupt rotad och i allmänhetens tycke viktig skola
med traditioner skapade för en tid sen, decennier sedan, sekler sedan…
Gräv där du står,
är något jag under många år som lärare gjort i tysthet, (kan finnas en och
annan i min närhet som kan ha invändningar mot just tystheten=)skapa din egen
förändring, gör skillnad i varje enskild människas liv, var med och påverka
individer till att bli ansvarstagande och lärande medmänniskor och
samhällsmedborgare. Men att bara gräva där man står, har självklart gett mycket,
men alla som har grävt ett trädgårdsland vet att det tar tid, och kraft att få
till det lilla…resultatet kommer, men även det tar tid…jag kan så och odla för
att senare kunna skörda det jag sått. År efter år…faktiskt snart 18 år. Ja, det
är snart 18 år sedan jag blev utexaminerad lärare (men ännu har jag inte fått
min lärarlegitimation) och min brinnande låga har aldrig släcks – aldrig någonsin,
men den har varit på väg att falna, då min tro på varje individs storhet inte
fått chansen i nuvarande skolsystem att slå rot.
Där jag på mycket
nära håll sett hur självförtroendet sipprat ut långsamt droppande från början,
till att öka i hastighet ju längre tiden har gått till att till slut vara
orkeslös och ha känslan av att vara ingenting värd. Detta är inte ett
skolsystem som jag kan eller vill stå bakom. Men rådande omständigheter gör att
det tyvärr är vardagen för många elever, med en inneboende resurs att vilja
utvecklas men där tiden inte räcker till för att skapa de, som vi vet enligt
gedigen forskning, meningsfulla relationer till alla vuxna som har makten över
min utbildning. Snuttifieringen av skolans lektioner hjälper få elever, men
ansvaret på att hitta samband i allt stuprörstänk i form av ”mina lektioner,
ämnen är viktigast” ligger till syvende och sist på den enskilda individen.
Målstyrning har varit fokus länge i skolan...men det kanske är dags att utveckla syftesstyrning istället...var står det att vikingatiden lämpar sig bäst i årskurs 4? Vad står det i syftestexten för historia? Läs den... Dags för ämnesövergripande projekt kanske? Samarbeta - inte göra en sak var utan göra tillsammans oavsett historia eller geografi, No eller filosofi?...Om inte förr - så ungefär precis NU=)?!
Vi
skriver år efter år fina iup:er att eleven behöver ta mer plats i klassrummet,
träna på att samarbeta, och tror på allvar att bara för att det står i
dokumentet ska generera färdig kunskap om detsamma hos eleven att fixa. HUR
samarbetar man? Hur mycket tid har eleverna fått möjlighet att träna denna
förmåga? Jag menar inte i tid att sitta med i en grupp…för kunskapen/förmågan
dyker inte upp i cornflakespaketet, utan det måste modellas, tränas in tidigt utifrån
de olika roller man kan ha i ett samarbete. Denna förmåga är det fortfarande
vuxna som inte besitter – men vi kräver det av eleverna från tidig ålder…
För att ändra mer
än bara där jag står finns jag nu med i det fantastiska nätverket Skolvåren –
en ansvarsrörelse för hållbart- och livslångt lärande med start här och nu och
siktet mot framtiden... för när mina elever går ut grundskolan om sisådär 8år…då
är det ju framtiden, så framtiden är redan här, vi jobbar med den NU!
Skolvåren är en
tankesmedja där många olika människor träffas och byter tankar med varandra,
får nya infallsvinklar, kraft och mod att göra trädgårdslandet en smula större från
dag till dag för att sedan länkas in med hela Sverige som trädgårdsland. (varför
inte hela världen=) FÖR VARENDA UNGE!
Tack alla ni som
var med på #afkMalmö och gjorde mitt liv ännu rikare!
//en mycket glad
och stolt Ninna Kristiansen, Umeå
skolvåren.se eller följ oss på twitter: @skolvaren eller mig @ninkri
Jag blir så glad av att läsa om kraften i att mötas - styrka! Kärlek! HOPP!
SvaraRadera/Helena, initiativtagare #skolvåren
Mmm, det är magi, ren och sann magi!
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaEn härligt positiv känsla infinner sig i min kropp när jag läser din text. Det finns hopp och det finns fler som kämpar för att påskynda ett system som bygger på samarbete, ämnesintregration och individanpassat lärande. Tack Skolvåren för att ni öppnat forum för att möta människor med energi och framtidstro på skolan.
SvaraRaderaTack för dina värmande ord! Skönt att ha ett nätverk=)!
Radera