Jag har, tillsammans med 9 andra lärare, från olika delar av Sverige, startat en blogg där vi reflekterar över stort som smått från skolvärlden. Det här inlägget blev dagens...
Följ oss gärna på: lararavtryck.moobis.se
"Torsdag – det är min dag på den här bloggen och det är dags
att reflektera över veckan som gått. Efter den gångna veckans olika uttalanden i
diverse medier angående svensk skolas misslyckanden är det inte lika lätt att
skriva ett glimrande och sprakande blogginlägg, men jag ska försöka.
Jag börjar med att säga att: Jag känner inte igen mig i
medias bild av matematikundervisningen i Sverige, och jag känner mig absolut
inte bekväm med att media nära på gav en fantastisk lärare skulden för att
PISA-resultaten dalar. Som om det var så enkelt att det fanns en anledning till
att vi tappat mark. Jag är själv ingen forskare, men har närmare 18 års
erfarenhet av matematikundervisning och har sett mängder av elever klara sig
igenom skolan med goda matematikkunskaper men även en hel del elever som har
haft det riktigt kämpigt med att förstå matematiken på djupet och själv kunna
generalisera, göra metakognitiva analyser, skapa samband och komma bortom
lägsta kravnivån i ämnet. De behöver mer tid, lärarledd undervisning och, med
hjälp av språket, göra sina egna tankeprocesser automatiserade.
Vi är olika, barn lär sig olika, de behöver olika anpassningar….och
enligt lärarförbundets undersökningar har vi 15 minuter för- och efterarbetet
per lektion att göra mirakellektioner anpassade för 26 olika elever…en
spännande ekvation=)
Jag väljer att lyssna in debatten, lyssna in mina kollegors
kunskaper, både fysiskt närvarande och all de underbara livlinor i vårt
utvidgade kollegium, min egen erfarenhet, alla de många böcker, artiklar,
utbildningstimmar jag läst och varit en del av och framförallt så lyssnar jag
på barnen. Vi har en plan – en läroplan, som mycket tydligt beskriver syftet
med ämnet matematik, där kunskapskraven är tydliga och uppdraget är klart och
tydligt!
Jag ämnar fortsätta fördjupa mig i ämnet matematisk parallellt
med alla de andra ämnen jag undervisar i och bygga på de förmågor eleverna har
och möjliggöra varje enskild individs upptäckande av att de kan, vill och vågar
se hur vacker matematiken kan vara. Och jag tänker inte ge mig! Ingen elev ska
behöva höra det jag fick höra i nian av min mattelärare, när hon frågade vilken
linje jag skulle gå på gymnasiet och jag svarade natur. Då tittade hon på mig
och sa: det kommer du aldrig klara med ditt huvud!"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar