onsdag 14 januari 2015

Jullovet som försvann.....men gav plats till reflektion och att landa i mina visioner...

Jullov, ledighet, mysa med nära och kära, ta igen tid som tagits från egna barnen, då de alltid tycker att jag är för mycket på jobbet, för mycket vid datorn, för mycket på twitter, helt enkelt ge mer av min oavkortade närvaro…jojo, så blev det ju nog inte helt…däckade på julaftonskväll och sitter nu 3 veckor senare utan att vara på topp. Det kallas lunginflammation, och är inte att leka med! Herregud, jag som alltid hittar en till växel, pushar mig lite längre fick nu snällt ge upp och vika ner mig….

På loven funderar jag mycket på vad som varit och hur jag vill förändra, förbättra, göra mer av eller mindre av och har alltid som mål att detta ska skrivas ner, organiserat och fint…men när väl ledighetslunken infunnit sig så blir det allt svårare och jag brukar allt som oftast känna att jag varit otillräcklig. Det är lätt att vara hård mot sig själv…därför att de tankar som tänkts, idéer som kommit, funderingarna som jag prövat i mitt huvud kallas reflektion, och det är aldrig förgäves.

Min dotter sa en gång efter ett sommarlov, att ”det ska bli skönt att träffa alla kompisar igen, alla har liksom hunnit bli mer sig själv igen när de har fått vara i lugn och ro med familjen”. Va!? Vilken insikt hos en då 11-åring. Ja, det är ju faktiskt så för de flesta av oss, att när vi grundar, får ro och tid till reflektion så blir vi mer oss själva igen, i detta fall tänker jag på visionen om vårt arbete. När stressen är som störst just innan terminsslut och man känner sig tyngd över alla måsten, borden och ”skullen” så är det svårt att lyfta näsan över vattenytan och tänka långa tankar. Man släcker bränder, man gör, man reagerar istället för agerar, springer på alla bollar därför att det finns en sådan tydlig deadline…i form av ett terminsslut.

MEN, så är det ju inte med allt, visst är det tråkigt och meningslöst att skriva julberättelser i januari…men låt oss då komma ihåg att det inte finns som kunskapskrav att skriva julberättelser…eller pynta klassrummet med x-antal kreationer…faktiskt! Lärande pågår hela tiden, varje dag, var vi än befinner oss och vi kan vila i att det är Lgr 11 som styr vårt faktiska arbete och således kan en del av våra traditionella uppgifter stryka på foten vid stress och press, både hos oss vuxna men framförallt hos barnen som vi hör,  känner sig alltmer pressade och otillräckliga genom skrämmande och återkommande inslag på nyheterna.

De senaste dagarna har jag varit hemma, själv och så smått börjat jobba praktiskt igen, dvs gjort bla längre planeringar grundade i kursplanerna samt kunskapskarven, gjort planer för intensivmatematiken som jag startar med några elever, lagt upp ett arbete i matematik utifrån den scanning jag gjorde veckan innan lovet, sett flera spännande föreläsningar på nätet, läst otaliga forskningsartiklar, bloggar  samt läst boken: Interaktiva medier och lärandemiljöer av Elza Dunkels & Simon Lindgren (red) och blivit grymt inspirerade att utveckla MIK-användande än mer på våra skolor. (MIK =Media Internet Kommunikation)

Jag tror att vi behöver reflektera mer, själv och tillsammans med andra för att återigen grunda i vad vi gör, vad vi är övertygade om är viktigast. För mig är det att VARJE unge ska känna sig sedd, bekräftad, trygg, nyfiken på nya lärdomar, ha tillit till sitt eget lärande, få spira som en vårblomma som sticker upp ur vintertäcket och framförallt ha bibehållet självförtroende när det en dag kliver ut från ”skolan” för att själv kunna flyga vidare mot än fler lärande miljöer och tillfällen.
Jag vill inte ha en skola för alla – jag vill ha en skola för VAR OCH EN!

Närmast kommer jag att få möjligheten att reflektera och grunda i visionen om vår framtid, de barn vi utbildar idag och imorgon. Detta genom #skolvårens event i Umeå, #afkUmeå den 30-31/1-15

Blir du sugen på att vara med?
Gå in på:
och anmäl dig!

Lev och må!
//Ninna

Imorgon jobbar jag min första dag efter julledigheten – och gissa om jag längtar=)!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar